Opetus­ryhmät

Ajankohtaista

Syyskauden uutuutena akrobatia- ja temppuryhmiä eri ikäisille: nyt -40 € alennuksella!

Tarjous voimassa heinäkuun loppuun.

Syyskausi 2022

  • Syyskausi 29.08. – 11.12.2022
  • Ulkoryhmät harjoittelevat ulkona alkusyksyn. Harjoitukset siirtyvät sisälle viimeistään syyslomaviikon jälkeen. Tarkat harjoittelupaikat löydät ulkoharjoittelu sivulta.
  • Ryhmien hinnat ja yksityiskohtaiset tiedot löytyvät ilmoittautumisen yhteydestä.
  • Syysloma 17.10. – 23.10.2022
  • Pyhäinpäivä la 05.11.2022 – lauantain ryhmien kausi alkaa 27.8.2022
  • Itsenäisyyspäivä ti 06.12.2022 – tiistain ryhmien viimeinen kerta pidetään 13.12.2022
  • Lisätietoja sähköpostilla turku@parkourakatemia.fi
Lapset (7-12v)

Lasten ryhmät keskittyvät omien fyysisten mahdollisuuksien löytämiseen ja parkourin perustekniikoiden opetteluun mm. leikkien ja pelien avulla. Ryhmissä korostuu liikkumisen luovuus ja oman liikkumistavan etsiminen. Samalla opitaan parkourin henkeen kuuluvaa kannustamista ja tasa-arvoa.

Syyskaudella lapsille on ensi kertaa tarjolla myös erilaisia akrobatiaryhmiä! Käy katsomassa tarkemmat ryhmäkuvaukset sivun alareunasta.

Turun Parkour Akatemian lasten ryhmät jakautuvat kahteen ikäryhmään: 7-9 v ja 10-12 v ryhmiin.

Nuoret (13-15v)

Nuorten ryhmät keskittyvät parkourin perustekniikoiden lisäksi turvallisen, vastuullisen ja ympäristöä kunnioittavan harrastamisen opetteluun. Tekniikoita ja lihaskuntoharjoituksia tehdään kunkin ryhmän tason mukaan. Ryhmissä opitaan myös liikkumisen luovuutta ja kannustetaan oman liikkumistavan kehittämiseen.

Nuoret voivat halutessaan ilmoittautua myös aikuisten Lattia-akrobatia ja voltit kurssille. Katso tarkemmin kaikkien ryhmien kuvaukset sivun alareunasta.

Aikuiset (Yli 15v)

Parkourtunneilla ylitetään, alitetaan ja pujahdellaan esteiden lomassa. Ryhmässä tulevat tutuksi niin parkourin luova liikkuminen, leikinomainen lähestymistapa harjoitteluun kuin vastuullinen ja kannustava ajattelutapakin. Muutaman tunnin jälkeen myös kaupunkikuva rupeaa muuttumaan kun ns. parkourkatse alkaa kehittymään.

Aikuisille on tarjolla tunteja myös monipuolisesti erilaisia akrobatiatunteja. Tutustu tuntien kuvauksiin tarkemmis sivun alareunasta.

Tunneilla on avoin taso, eikä aiempaa liikuntataustaa tarvita.

Kurssimaksulla voit ilmoittautua haluamallesi kurssille harjoittelukaudeksi kerrallaan. Harjoittelukaudet jakautuvat syys- ja kevätkauteen. Kurssimaksujen hinnat vaihtelevat tunnin- ja kauden pituuden mukaan.

Harjoittelupassilla voit osallistua kiinteään kuukausihintaan vaikka kaikille aikuisten tunneille. Syyskauden lukujärjestyksessä on 13 aikuisten viikkoryhmää!

Pikkuapinat (4-6 v)

Pikkuapinoissa opitaan liikunnallisia perustaitoja keskittyen peleihin, leikkeihin ja seikkailuratoihin. Samalla pikkuapinat oppivat parkourin perusliikkeitä ja ryhmässä etsitään yhdessä uusia luovia tapoja liikkua ympäristössä.

Perheryhmät (2-12v + Aikuinen)

Perhetunnit on tarkoitettu 2-12-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Ryhmässä vanhempi ja lapsi pääsevät liikkumaan, leikkimään ja pitämään hauskaa yhdessä. Samalla lapsille opetetaan liikkumisen, akrobatian ja parkourin perustaitoja ja vanhemmat pääsevät kuntoilemaan makunsa mukaan. Harjoitukset koostuvat leikinomaisista alkulämmittelyistä ja esteradoista, joita toteutetaan yhdessä. Hintaan sisältyy yksi aikuinen ja yksi lapsi. Samasta perheestä voi osallistua kaksi lasta yhden aikuisen kanssa, mutta tällöin molemmista lapsista maksetaan oma kausimaksu.

Syyskaudelle meillä on tarjolla monenlaisia perheryhmiä. Käy lukemassa tarkemmat ryhmäkuvaukset sivun alareunasta.

Syyskauden lukujärjestys

Kesäkausi 2022

  • Kesäkausi 9.6. – 19.6.2022
  • Harjoitukset järjestetään ulkona. Tarkat harjoittelupaikat löydät ulkoharjoittelu sivulta.
  • Lisätietoja sähköpostilla turku@parkourakatemia.fi

Ilmoittaudu ryhmiin

Lapset (7-12 v)

Lasten ryhmät keskittyvät omien fyysisten mahdollisuuksien löytämiseen ja parkourin perustekniikoiden opetteluun mm. leikkien ja pelien avulla. Ryhmissä korostuu liikkumisen luovuus ja oman liikkumistavan etsiminen. Samalla opitaan parkourin henkeen kuuluvaa kannustamista ja tasa-arvoa. Lasten ryhmät harjoittelevat kesäkaudella ulkona.

Nuoret (13-15 v)

Nuorten ryhmät keskittyvät parkourin perustekniikoiden lisäksi turvallisen, vastuullisen ja ympäristöä kunnioittavan harrastamisen opetteluun. Tekniikoita ja lihaskuntoharjoituksia tehdään kunkin ryhmän tason mukaan. Ryhmissä opitaan myös liikkumisen luovuutta ja kannustetaan oman liikkumistavan kehittämiseen. Nuorten ryhmä harjoittelevat kesäkaudella ulkona.

Perheryhmät (4-8 v + Aikuinen)

Perheparkour on tarkoitettu 4-8-vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen. Ryhmässä lapsi ja aikuinen pääsevät liikkumaan, leikkimään ja pitämään hauskaa yhdessä. Samalla lapsille opetetaan liikkumisen sekä parkourin perustaitoja ja aikuiset pääsevät kuntoilemaan makunsa mukaan.

Harjoitukset koostuvat leikinomaisista alkulämmittelyistä ja esteradoista, joita toteutetaan yhdessä.

Ryhmäkuvaukset

Perheet (aikuinen + 2-12 v lapsi)

Perhetunnit on tarkoitettu 2-12-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Ryhmässä vanhempi ja lapsi pääsevät liikkumaan, leikkimään ja pitämään hauskaa yhdessä. Samalla lapsille opetetaan liikkumisen, akrobatian ja parkourin perustaitoja ja vanhemmat pääsevät kuntoilemaan makunsa mukaan. Hintaan sisältyy yksi aikuinen ja yksi lapsi. Samasta perheestä voi osallistua kaksi lasta yhden aikuisen kanssa, mutta tällöin molemmista lapsista maksetaan oma kausimaksu.

Perheparkour-ryhmissä tehdään erilaisia ratoja joissa ja kokeillaan parkourin perustekniikoita erilaisissa ympäristöissä. Ryhmät harjoittelevat pääsääntöisesti parkoursalissa talvikaudella, kun taas alkusyksy ja loppukevät ollaan ulkona muiden parkour-ryhmien tapaan.

Perhetemppuiluryhmissä päästään harjoittelemaan liikkumisen ja akrobatian perustaitoja, sekä tekemään erilaisia ratoja. Ryhmät harjoittelevat aina sisällä salillamme osoitteessa Helinginkatu 21.

Taaperoparkour on tarkoitettu 2-4 -vuotiaille lapsille ja heidän huoltajilleen. Lapsen tulisi osata kävellä, voidakseen liittyä ryhmään. Taaperoissa harjoitellaan liikkumisen perustaitoja parkourin näkökulmasta, ja huoltajat pääsevät kuntoilemaan makunsa mukaan. Kurssilla pääsee liikkumaan permannolla ja patjoilla, kiipeilemään, tasapainottelemaan ja hyppimään monenlaisissa eri tilanteissa ja paikoissa salillamme. Ryhmät harjoittelevat aina sisällä salillamme osoitteessa Helsinginkatu 21.

Pikkuapinat 4-6 v

Pikkuapinat (4-6v.) tunneilla harjoitellaan monipuolisesti erilaisia liikuntataitoja ja perusliikemalleja, kuten kiipeämistä, hyppäämistä, pyörimistä ja tasapainottelua. Harjoittelu on leikinomaista ja oppilaita kannustavaa. Tunneilla leikitään erilaisia leikkejä ja tehdään kehonhallintaa harjoittavia liikkeitä. Ennakkotaitoja ei tarvita.

Pikkuapinat -ryhmät harjoittelevat aina sisällä salillamme osoitteessa Helsinginkatu 21.

Lapset 7-9 v Parkour

Ryhmissä tärkeää on liikkumisen luovuus ja jokaisen omaa liikettä arvostetaan. Tunneilla etsitään jokaiselle oppilaalle sopivia haasteita ja harjoitteita ohjaajan avulla, minkä lisäksi korostuu pelien ja leikkien kautta oppiminen.

Parkourryhmät keskittyvät omien fyysisten mahdollisuuksien löytämiseen ja parkourin perustekniikoiden opetteluun erilaisissa ympäistöissä. Samalla opitaan parkourin henkeen kuuluvaa kannustamista ja tasa-arvoa. Tunneilla harjoitellaan mm. eri tapoja ylittää ja alittaa esteitä, kiipeämistä, tasapainottelua, hyppäämistä ja hallittuja alastuloja. Lisäksi tehdään paljon erilaisia ratoja ja pelataan pelejä.

Lapset 7-9 v akrobatia ja temput

Ryhmissä tärkeää on liikkumisen luovuus ja jokaisen omaa liikettä arvostetaan. Tunneilla etsitään jokaiselle oppilaalle sopivia haasteita ja harjoitteita ohjaajan avulla, minkä lisäksi korostuu pelien ja leikkien kautta oppiminen.

Akrobatia ja tempputunnilla harjoitellaan erilaisia akrobaattisia taitoja, kuten kuperkeikkoja, kärrynpyörää, käsilläseisontaa ja kämmenkieppejä. Tunnilla käydään myös harjoitteita voltteja kohti!

Tunnille ei vaadita ennakkotaitoja.

Lapset 10-12 v parkour

Ryhmissä tärkeää on liikkumisen luovuus ja jokaisen omaa liikettä arvostetaan. Tunneilla etsitään jokaiselle oppilaalle sopivia haasteita ja harjoitteita ohjaajan avulla, minkä lisäksi korostuu pelien ja leikkien kautta oppiminen.

Parkourryhmät keskittyvät omien fyysisten mahdollisuuksien löytämiseen ja parkourin perustekniikoiden opetteluun erilaisissa ympäistöissä. Samalla opitaan parkourin henkeen kuuluvaa kannustamista ja tasa-arvoa. Tunneilla harjoitellaan mm. eri tapoja ylittää ja alittaa esteitä, kiipeämistä, tasapainottelua, hyppäämistä ja hallittuja alastuloja. Lisäksi tehdään paljon erilaisia ratoja ja pelataan pelejä.

Freerun 10-12 v

Freerun-tunnilla tehdään kaikki ne temput, jotka eivät parkourtunnille sovi! Freerunissa keskitytään yhdistämään parkourin perustekniikoita erilaisiin voltteihin ja variaatioihin. Freerun-tunti sisältää alkulämmittelyn, tekniikkaharjoittelua sekä erilaisia ratoja. Tunnilla tehdään myös lihaskuntoa, liikkuvuutta, tasapainoa sekä muuta harjoittelua tukevaa oheisharjoittelua.

Lattia-akrobatia ja voltit 10-12 v

Lattia-akrobatia ja volttitunnilla harjoitellaan lattialla tehtäviä akrobatialiikkeitä ja perehdytään volttien perusteisiin ja variaatioihin. Lattialla tehtäviä liikkeitä ovat esimerkiksi käsilläseisontavariaatiot, käsilläkävely ja puolivoltti.

Tunnille ei vaadita ennakkotaitoja.

Parkourin Aktiiviryhmä 10-12 v

Aktiiviryhmät on tarkoitettu jo ennestään parkourin perustaidot hallitseville, hyvää motivaatiota ja ryhmähenkeä osoittaville parkouraajille. Ryhmässä päästään tutustumaan myös parkourin filosofiaan ja treeniperiaatteisiin enemmän sekä annetaan vinkkejä omaan aktiiviseen ja vastuulliseen treenaamiseen.

Ilma-akrobatia lapset

Ilma-akrobatian tunti on tarkoitettu kouluikäisille lapsille. Ilma-akrobatiassa harjoitellaan ilma-akrobatian perusteita, turvallista alastuloa ja kiipeämistä sekä temppuja kankailla ja vertikaaliköydellä. Ilma-akrobatian tunnit sisältävät alkulämmittelyn, tekniikkaharjoittelua sekä lihaskuntoa tai pelejä. Ilma-akrobatian tunnille suositellaan pitkähihaista paitaa, pitkälahkeisia housuja sekä pesemään kädet ja jalat ennen tuntia. Vaatteissa ei saa olla vetuketjuja tai muita teräviä reunoja.

Tunnille ei vaadita ennakkotaitoja.

Nuoret Parkour 13-15 v
Nuorten ryhmät keskittyvät parkourin perustekniikoihin ja turvallisen ja vastuullisen harrastamisen opetteluun. Tunneilla harjoitellaam mm. erilaisia tapoja ylittää ja alittaa monenlaisia esteitä, heilahduksia tangoilla, hallittuja hyppyjä ja alastuloja sekä ratoja. Edistyneempiä tekniikoita ja lihaskuntoharjoituksia tehdään kunkin ryhmän tason mukaan. Jokaiselle oppilaalle sopivia haasteita ja harjoitteita etsitään sekä ohjaajan avulla että itsenäisesti. Ryhmissä opitaan myös liikkumisen luovuutta ja kannustetaan oman liikkumistavan kehittämiseen.

Aikuiset Lattia-akrobatia ja voltit

Lattia-akrobatia ja voltit -ryhmässä harjoitellaan monipuolisesti akrobatialiikkeitä, kuten erilaisia kärrynpyöriä, käsinseisonta-asentoja, kuperkeikkoja ja myös voltteja, sekä niitä kohti rakentavien harjoitteiden tekemistä. Lattia-akrobatia kehittää kehonhallintaa, tasapainoa, voimaa ja liikkuvuutta. Harjoituksia helpotetaan tai vaikeutetaan tarpeen mukaan, eikä ennakkotaitoja tarvita. Tekniikkaharjoitusten lisäksi tunneilla tehdään aina alkulämmittely ja voima- ja liikkuvuusharjoituksia.

Aikuiset Pariakrobatia

Pariakrobatiatunneilla harjoitellaan monipuolisesti erilaisia parin tai ryhmän kanssa tehtäviä nostoja, tasapainoliikkeitä ja akrobaattisia temppuja. Tunneilla tehdään aina alkulämmittely ja voima- ja liikkuvuusharjoituksia. Tunnille voi tulla yksin tai parin kanssa, ellei ryhmäkohtaisessa kuvauksessa toisin tarkenneta.

 

Aikuiset Parkour
Ryhmä on tarkoitettu ensisijaisesti aikuisille (yli 15v). Ryhmässä opetellaan parkourin perustaitoja, mutta myös edistyneempiä tekniikoita harjoitellaan jokaisen oman tason mukaan. Tunneilla harjoitellaam mm. erilaisia tapoja ylittää ja alittaa monenlaisia esteitä, heilahduksia tangoilla, hallittuja hyppyjä ja alastuloja sekä ratoja. Jokaiselle oppilaalle sopivia haasteita ja harjoitteita etsitään sekä ohjaajan avulla että itsenäisesti. Ryhmässä tulevat tutuksi niin parkourin luova liikkuminen, leikinomainen lähestymistapa harjoitteluun kuin vastuullinen ja kannustava ajattelutapakin. Lisäksi tutustutaan hieman parkouria tukevien ominaisuuksien, kuten lihaskunnon harjoitteluun. Ryhmä antaa valmiudet määrätietoiseen omatoimiseen harjoitteluun. Harjoitteet skaalataan sopivaksi jokaisen osallistujan omalle taitotasolle, eikä ennakkotaitoja tarvita.

Syyskaudelle tarjolla seuraavat parkourtunnit:
Parkour Aamutunti 1, tiistaisin klo. 9:00-10:00
Parkour Aamutunti 2, torstaisin klo. 9:00-10:00
Parkour Aikuiset 1, tiistaisin klo. 19:00-20:30
Parkour Aikuiset 2, keskiviikkoisin klo. 18:30-19:30 (samaan aikaan 7-9 v lastenryhmän kanssa, jos haluaa harjoitella samaan aikaan lapsen kanssa)
Parkour Aikuiset Alkeet, torstaisin klo. 19:00-20:30

Aikuiset Ilma-akrobatia

​Tällä tunnilla harjoitellaan ilma-akrobatiaa erilaisilla välineillä. Harjoittelemme sekä yksittäisiä liikkeitä, että opettelemme yhdistelemään niitä erilaisiksi liikesarjoiksi. Itse välineissä tehtävien liikkeiden ja liikesarjojen lisäksi tunneilla tehdään myös muita harjoitteita, jotka tukevat lajeja.

Ilma-akrobatian tunnille suositellaan pitkähihaista paitaa, pitkälahkeisia housuja sekä pesemään kädet ja jalat ennen tuntia. Vaatteissa ei saa olla vetuketjuja tai muita teräviä reunoja.

Harjoitukset skaalataan sopivaksi erilaisille osallistujille, joten tervetulleita ovat sekä lajeja vasta aloittavat että jo aiemmin harjoitelleet.

Aikuiset Käsinseisonta

Käsinseisonta Alkeet: Käsinseisontatunnilla tehdään erilaisia harjoituksia, jotka parantavat käsinseisontaan nousuja, käsinseisonta-asentoa, kestävyyttä ja tasapainoilua. Kurssilla harjoitellaan erikseen turvallista poistumista ja kaatumista käsinseisonnasta. Tunnilla tehdään alkulämmittely ja käsinseisontaa edistäviä liikkuvuus- ja voimaharjoituksia, työskennellään pareittain ja käytetään apuvälineitä. Kurssi on tarkoitettu käsilläseisonnan alkeille. Ennakkovaatimuksia kurssille osallistumiseen ei ole.

Käsinseisonta Jatko: Käsinseisontatuntien jatkotasolla lähdetään työstämään vaativampia käsilläseisonnan harjoitteita. Kurssi tähtää käsilläseisonnan variaatioihin, erilaisiin asentoihin ja käsilläseisonnan tasapainoilua kehitetään. Kurssilla liipataan myös harjoitteita yhden käden käsilläseisontaa kohti. Tunnilla tehdään alkulämmittely ja käsinseisontaa edistäviä liikkuvuus- ja voimaharjoituksia, työskennellään pareittain ja käytetään apuvälineitä. Jatkotason kurssille ennakkovaatimuksena on, että tiedät kuinka pääset käsilläseisonnasta turvallisesti alas ja kykenet tasapainottelemaan käsien päällä ainakin 5 sekuntia.

Aikuiset Kuntoparkour

Kuntoparkourissa harjoitellaan parkouria kovalla sykkeellä ja kuntoa kohottaen. Tunnilla tehdään myös lihaskuntoa, peruskuntoa sekä muuta parkouria tukevaa oheisharjoittelua.

Tunnille voit osallistua taitotasosta riippumatta. Uusille harrastajille kuitenkin suosittelemme osallistumaan muutaman kerran Parkourin alkeet-tunnille.

Aikuiset kehonhuolto ja liikkuvuus

Kehonhuolto ja liikkuvuus-tunneilla ajatus on liikelaajuuksien kasvattaminen, kehon voiman ja hallinnan lisääminen sekä Parkour Akatemialla harjoiteltaville lajeille ominaisten ominaisuuksien lisääminen. Kehonhuollon tavoitteena on mahdollistaa turvallista harjoittelua lajeja varten.

Keskitymme erityisesti toiminnalliseen liikkuvuuteen ja sen parantamiseen. Liikkuvuusharjoittelussa yhdistyvät notkeus ja voima. Harjoittelun myötä kehon liikeratojen, linjausten ja tukipisteiden käyttö ja hallinta sekä lihasten voimantuottokyky paranevat, mistä on hyötyä sekä arjessa että osana spesifimpää lajiharjoittelua.

Tunneilla tehdään alkulämmittely, jonka jälkeen siirrytään kokonaisvaltaiseen ja eri kehon osiin keskittyvään harjoitteluun. Harjoitteet parantavat tasapainoa, kehonhallintaa sekä voiman tuottoa ja tietoisuutta kehosta. Harjoitteet sisältävät sekä aktiivista lihastyötä vaativia liikkeitä että passiivista harjoittelua kuten rentoutusharjoituksia ja venyttelyä etenkin tunnin loppupuolella.

Tunti sopii kaikentasoisille liikkujille. Harjoitteita muokataan osallistujien tasoon ja kykyihin sopiviksi, ja niistä annetaan tarvittaessa helpompia ja vaativampia variaatioita.

Tunneilla saatetaan käyttää erilaisia välineitä ja painoja apuna. Osallistujat pystyvät kuitenkin skaalaamaan tuntia oman tuntemuksensa mukaan.